Guru tidak sepatutnya mencederakan pelajar

0
Guru tidak sepatutnya mencederakan pelajar | Kota Bharu, Semua guru dan tenaga pengajar diminta mengawal emosi sebelum memberi hukuman kepada pelajar untuk mengelakkan sebarang kecederaan.

Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk P Kamalanathan berkata, kawalan emosi sangat penting kerana pelajar mempunyai banyak ragam yang perlu difahami.

"Guru tidak sepatutnya mencederakan pelajar dan mencari jalan penyelesaian terbaik termasuk membuat perbincangan dengan ibu bapa berhubung kaedah yang digunakan sekolah.

"Mereka disaran menggunakan kaedah proaktif mengikut garis panduan Kementerian Pendidikan," katanya ketika ditemui selepas Majlis Taklimat Bersama Pengetua dan Guru Besar sekolah negeri Kelantan di Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas berhubung kejadian seorang pelajar tingkatan tiga sekolah menengah di Tanah Merah yang cedera di leher selepas ditampar sebanyak tiga kali oleh seorang guru.

Kejadian Selasa lalu, pelajar berkenaan, Nur Syahida Zulkifli, 15, yang mengalami masalah saraf dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) dan dibenarkan keluar hospital semalam.

Kamalanathan berkata, kes itu sudah selesai selepas perjumpaan di antara ibu bapa dengan JPN, pihak sekolah dan guru berkenaan.

"Saya nasihatkan supaya pihak sekolah dan pihak berkenaan tidak mengeluarkan sebarang kenyataan kerana kes itu sudah selesai," katanya.

Guru tidak sepatutnya mencederakan pelajar

* www.hmetro.com.my/node/154456
* Guru tidak sepatutnya mencederakan pelajar
Show Comments
Hide Comments

0 Comments

* No 'spam' please ... [auto delete using script]
* Moderation setting on - [enable by default]

+ Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen